نوشتن طرح کسب و کار تجاری ( بیزینس پلن ، طرح توجیهی Business Plan )

نوشتن طرح کسب و کار تجاری ( بیزینس پلن ، طرح توجیهی Business Plan ) موفق یکی از نیازهای یک کارآفرین است . اما سوالی که بسیار از ما پرسیده می‌شود که بعد از نوشتن طرح کسب و کار تجاری ، این سند چند صفحه است ؟ سه صفحه یا سی صفحه ؟ باید گفت که چیزی که مهم خواهد بود که نوشتن طرح کسب و کار تجاری باید به اندازه ادامه پیدا نماید که موجب رضایت فرد خواننده از طرحی است که در حال دفاع و توجیه آن هستید . این طرح کسب و کار تجاری باید دارای ۵ معیار باشد . در هنگام نوشتن طرح کسب و کار تجاری خود باید به ایده ، محصول ، بازار ؛ تیم و پول توجه نمود.

نوشتن طرح کسب و کار تجاری - 5 نکته طلایی در یک بیزینس پلن موفق نوشتن طرح کسب و کار تجاری ( بیزینس پلن ، طرح توجیهی  Business Plan )

نکات طلایی برای نوشتن طرح کسب و کار تجاری

  • ایده کسب و کار ( ایده تجاری )

البته خلق ایده تجاری ، سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این ایده تجاری باید با جزئیات مشخصی همراه باشد. نوآوری در کسب و کار بسیار مهم است. مثلا نمی‌شود گفت : “من می‌خواهم یک کسب‌وکار تو اینترنت” راه بی اندازم. باید ایده به صورت معنی‌داری بتواند جزئیات کار را مشخص نماید . مثلا : من می‌خواهم یک و ب سایت راه‌اندازی کنم که موسیقی گروه و افراد مستقل را جمع‌آوری و دسته‌بندی نماید و به بازار معرفی تا برای آنان سرمایه‌گذار جذب نمایم “

نکته : اگر در این مرحله از نوشتن طرح کسب و کار تجاری گیر نموده‌اید ، از خود این سوال را بپرسید : چرا این کسب‌وکار مهم است ؟ بعد با دوستان خود در این مورد صحبت نمایید تا زمانی بتوانید عناصر کلیدی ، مزایا و ویژگی‌های اساسی کسب‌وکار خود را تشریح نمایید.

  • محصول و فروش : چطور پول در می‌آورید ؟

آیا در هنگام نوشتن طرح کسب و کار تجاری ، قادرید که چیزی را که می‌خواهید بفروشید را به درستی تشریح نمایید ؟ یک طرح کسب و کار تجاری خوب در خصوص محصولات و قیمت به صورت ویژه ، اطلاعاتی مناسبی ارائه می‌نماید. حداقل باید دسته‌بندی محصولات و خدمات خود را برای فروش انجام داد. مثلا “فروشگاه گل زینتی که دارای بوته‌های شکوفه گل نارنجی مکزیکی”

نکته : صرف‌نظر از آنچه شما می‌فروشید، باید قیمت و حاشیه هر دسته یا مورد را شرح دهید. نیاز به کمک دارید؟ با قیمت گذاری انجام شده توسط رقبا شروع کنید.

  • بازاریابی : مشتری چه کسی است و چگونه باید آن‌ها را پیدا کرد؟

در هنگام نوشتن طرح کسب و کار تجاری در بخش بازاریابی ، مهم‌ترین چیز این است که “مقیاس” فرصت پیش روی خود را به درستی ارزیابی نمایید و تبلیغات خود را با حجم این مقیاس منطبق سازید. اگر شما یک فروشگاه تعمیر خودرو محلی دارید، نباید در مورد بازار ۲۰۰ میلیاردی خودرو اصلا صحبت نمایید. اگر شرکت دو نفره نظافت ساختمان در یک شهرستان هستید ، نباید به فکر تبلیغ در تلویزیون بین دو نیمه بازی استقلال و پرسپولیس باشید. اما اگر یک کسب و کار برای کل استان تهران یا ایران راه انداخته‌اید ، تبلیغ در تلویزیون بین دو نیمه بازی استقلال و پرسپولیس ، می‌تواند یک گزینه خوب باشد . در این مرحله میتوان از ماتریس SWOT استفاده نمایید تا به یک چند استراتژی بازاریابی مناسب از بین انواع بازاریابی دست یابید.

ادامه : شرکت مشاوره مدیریت IranMCT